Este posibil să existe erori și neconcordanțe sau ca acest conținut să fie depășit pentru cerințele actuale în vigoare. Dacă observați neconcordanțe sau omisiuni, vă rog să trmiteți un email la contact@aboutadhd.ro
Vă îndemn să solcitați sfatul unui profesonist legal calificat și/sau să contactați direct oficiul CJRAE de care aparțineți pentru informații suplimentare, întrucât cerințele este posibil să difere de la un județ la altul!
Conform CMBRAE București:
- cerere-tip pentru evaluare complexă și orientare școlară și profesională;
- copie a certificatului de naștere al copilului său a actului de identitate;
- copii ale actelor de identitate ale părinților/reprezentantului legal, cu domiciliul în București;
- copie a documentului prin care se face dovada că persoana care semnează cererea este reprezentantul legal al copilului, de exemplu, hotărâre a instanței sau hotărâre a comisiei pentru protecția copilului;
- copie anchetă socială (doar pentru cei care au certificat de încadrare in grad de handicap);
- copie certificat de încadrare in grad de handicap – (daca este cazul);
- copie fișă medicală sintetică;
- copie certificat medical tip A5;
- copie fișă de evaluare psihologică;
- copie fișă psihopedagogică;
- copie a foii matricole/adeverință care atestă înscrierea copilului în unitatea de învățământ;
- copie a ultimului certificat de orientare școlara și profesională, la reorientare.
Valabilitatea documentelor conform OAP 1985/1305/5805 din noiembrie 2016:
- Art. 25.(3) Termenul de valabilitate al anchetei sociale este stabilit de RCP care o întocmește, însa nu poate fi mai mic de 3 luni si nici mai mare de 6 luni (doar pentru copiii care au încadrare in grad de handicap; este acceptata ancheta sociala realizata la încadrarea in grad de handicap, chiar daca aceasta s-a realizat cu mai mult de 6 luni in urma).
- Art. 27 (4) Termenul de valabilitate al fișei medicale sintetice este de un an.
- Art. 29 (5) Termenul de valabilitate al certificatului medical tip A5 este stabilit de medicul care îl emite, însa nu poate fi mai mic de 3 luni si nici mai mare de 4 ani.
- Art. 34 (5) Termenul de valabilitate al fisei de evaluare psihologica este stabilit de psihologul care o emite, însa nu poate fi mai mare de 3 luni.
Conform CJRAE Cluj:
- o copie a actului de identitate al copilului (certificat de naștere / carte de identitate);
- copii ale actelor de identitate ale părinților (pentru ambii părinți) / reprezentantului legal;
- certificat de căsătorie;
- o copie a documentului prin care se face dovada ca persoana care depune cererea este reprezentantul legal
al copilului (hotărâre a instantei / hotărâre a comisiei pentru protecția copilului); - ancheta sociala de la SPAS - Primăria de domiciliu/reședință/ DGASPC CLUJ;
- fisa medicala sintetica de la medicul de familie:
- certificatul medical tip A5 de la medicul de specialitate;
- fișă de evaluare psihologică;
- fisa psihopedagogică;
- o copie a foii matricole
- adeverință care atesta înscrierea copilului in unitatea de învățământ;
- o copie a certificatului de orientare școlară/profesionala anterior;
- alte documente in copie: certificate de încadrare in grad de handicap, bilete de ieșire din spital, scrisori medicale analiza specifice.
Conform CJRAE Hunedoara:
Acte necesare - dosar plic
Pentru orientarea școlară și profesională a unui copil/elev/tânăr, părintele/ reprezentantul legal va depune, într-un dosar plic, următoarele acte:
- ➡ acordul scris al părintelui/reprezentantului legal pentru depunerea documentelor de către reprezentantul unității de învățământ (dacă este cazul).
- planul individualizat de învățare pentru elevii din clasa a III-a, a VII-a (realizat în urma rezultatelor evaluărilor naționale din clasele II, VI);
- programul de remediere/recuperare școlară implementat pe parcursul clasei I, pentru elevii care frecventează clasa a II-a la momentul depunerii solicitării de orientare școlară și profesională;
- raportul de evaluare de la finalul clasei pregătitoare și programul de remediere/recuperare școlară în curs, pentru elevii care frecventează clasa I la momentul depunerii solicitării de orientare școlară și profesională;
- ➡ fișa de evaluare continuă pentru copiii/elevii care au mai beneficiat de orientare școlară și profesională;
- ➡ raport de monitorizare pentru copiii/elevii care au mai beneficiat de orientare școlară și profesională;
- copie a ultimului certificat de orientare școlară și profesională (dacă este cazul);
- copie a certificatului de handicap valabil (dacă este cazul);
- adeverință care atestă înscrierea copilului în unitatea de învățământ din care să reiasă clasa/anul școlar, precum și situațiile de corigență sau repetenție / copie a foii matricole;
- fișa privind ➡ achizițiile școlare emisă de unitatea de învățământ pe care o frecventează școlarul;
- fișa psihopedagogică emisă de unitatea de învățământ pe care o frecventează ➡ școlarul;
- fișa psihopedagogică emisă de unitatea de învățământ pe care o frecventează ➡ preșcolarul 5-7 ani / ➡ preșcolarul 3-5 ani
- ➡ fișa de evaluare psihologică emisă de un psiholog cu atestat de liberă practică în psihologie clinică;
- certificatul medical tip A5 emis de medicul specialist – dacă se solicită orientare școlară pentru școlarizare la domiciliu certificatul medical trebuie să conțină obligatoriu recomandarea explicită a medicului specialist pentru școlarizare la domiciliu;
- ➡ fișa medicală sintetică emisă de medicul de familie;
- ➡ ancheta socială efectuată de SPAS din cadrul primăriei cu ➡ anexa privind factorii de mediu;
- ➡ declarație de acord din partea părintelui care nu semnează cererea de orientare școlară cu privire la acordul asupra orientării școlare a copilului, dacă sentința de divorț conferă custodie comună ambilor părinți (dacă este cazul);
- copie a sentinței de divorț (dacă este cazul);
- copie a documentului prin care se face dovada că persoana care depune cererea este reprezentantul legal al copilului – hotărâre a instanței judecătorești/hotărâre a comisiei pentru protecția copilului (dacă este cazul);
- copii ale actelor de identitate ale ambilor părinți/reprezentantului legal;
- copie a certificatului de naștere și a cărții de identitate (pentru adolescenții cu vârsta de peste 14 ani);
- ➡ cerere de orientare școlară și profesională;
- alte documente în situații particulare (citiți mai jos).
Termenul de valabilitate al actelor
Dacă nu există o altă precizare privind valabilitatea, atunci actele necesare orientării școlare sunt valabile de la data emiterii lor:
- fișa privind achizițiile școlare emisă de unitatea de învățământ pe care o frecventează elevul: 3 luni.
- fişa psihopedagogică emisă de unitatea de învățământ pe care o frecventează elevul: 3 luni;
- fişa de evaluare psihologică emisă de un psiholog cu atestat de liberă practică în psihologie clinică: 3 luni;
- certificatul medical tip A5 emis de medicul specialist: 3 luni;
- fişa medicală sintetică emisă de medicul de familie: 1 an;
- ancheta socială efectuată de SPAS din cadrul primăriei cu anexă: 3 luni.
Unde se depun documentele?
Documentele se depun în original. Cererea semnată de părinte/ reprezentantul legal, împreună cu documentele menționate, pot fi depuse la SEOSP de către :
- părinte, sau
- un delegat al unității de învățământ (în acest caz, este obligatorie prezentarea acordului scris al părintelui la depunere).
Cererea de orientare școlară poate fi completată doar de către părinte sau reprezentantul legal.
Situații speciale
Dacă părinții sunt divorțați, iar minorul a fost încredințat unuia dintre părinți, cererea va fi semnată de acesta. Dacă prin sentința de divorț a fost stabilită custodia comună pentru copil, cererea va fi semnată de un părinte, iar în dosar va fi prezentă și declarația de acord asupra orientării școlare completată și semnată de celălalt părinte.
Dacă copilul se află în situația unei măsuri de protecție specială, cererea va fi completată de:
- părinte, dacă acesta este reprezentantul legal al copilului sau de managerul de caz, pe baza unui acord scris din partea părinților (acord care va fi anexat cererii, la depunere);
- managerul de caz, prin delegarea responsabilității de către reprezentantul legal numit în baza Legii nr. 272/2004 (pe baza unui act care va fi anexat cererii, la depunere).
Legea nr. 272/2004 (revizuită) se regăsește pe portalul legislativ românesc:
In orice situație, persoana care completează cererea are obligația de a prezenta o copie a documentului prin care se face dovada că:
- este reprezentantul legal al copilului (de exemplu, hotărâre a instanței sau hotărâre a comisiei pentru protecția copilului), sau
- are delegată această responsabilitate de către reprezentantul legal al copilului.
Pentru realizarea întâlnirii cu reprezentatul SEOSP în scopul evaluării, în cazul unui copil/elev care nu se poate deplasa, părintele poate depune, odată cu cererea de orientare școlară, și o cerere de evaluare la domiciliu a copilului.
➡ cerere de evaluare la domiciliu pentru copii/elevii nedeplasabili
Pentru un grup de copii/elevi înscriși în aceeași școală, unitatea de învățământ poate depune, odată cu depunerea cererilor de orientare școlară, și o cerere de evaluare la sediul acesteia a grupului de copii/elevi.
➡ cerere de evaluare la sediul unității de învățământ a copiilor/elevilor
Abonați-vă la 💌 newsletter!
Selectați 💖 About ADHD România VIP (29 RON / lună) pentru susținere constantă! Pentru abonare, introduceți adresa dvs. de e-mail mai jos și faceți clic pe butonul Abonare. În fereastra afișată, selectați al doilea pachet dacă doriți să susțineți.
Nu vă vom bombarda cu spam. Vă puteți dezabona oricând prin sistemul securizat Stripe. Acest mesaj este afișat doar vizitatorilor neautentificați și va dispărea odată cu abonarea și autentificarea în contul de abonat.
Alte cerințe referitoare la documente
- Pentru școlarizare la domiciliu este obligatoriu ca pe certificatul medical de tip A5 eliberat de medicul specialist să existe mențiunea ,,se recomandă școlarizare la domiciliu”.
- Pentru elevii care frecventează clasa I la momentul depunerii solicitării de orientare școlară și profesională este obligatorie prezentarea unei copii a raportului de evaluare de la finalul clasei pregătitoare și a programului de remediere/recuperare școlară în curs, semnate și înregistrate la nivelul unității de învățământ conform prevederilor legale.
- Pentru elevii care frecventează clasa a II-a la momentul depunerii solicitării de orientare școlară și profesională este obligatorie prezentarea unei copii a programului de remediere/recuperare școlară implementat pe parcursul clasei I, semnat și înregistrat la nivelul unității de învățământ conform prevederilor legale.
- Pentru copiii/elevii care au mai beneficiat de orientare școlară, este obligatorie, la solicitarea unei noi orientări școlare, depunerea raportului de monitorizare întocmit de responsabilul de caz servicii psihoeducaționale și a fișei de evaluare continuă întocmită de CIEC cu motivarea clară a propunerii de orientare/reorientare școlară.
Procedură
- Cererea se înregistrează numai în condițiile în care sunt anexate toate documentele necesare, completate cu toate datele solicitate, emise de specialiștii sau instituțiile abilitate, certificate prin semnătură și ștampilă și aflate în termenul de valabilitate.
- Părintele/reprezentantul legal al copilului/ delegatul unității de învățământ are obligația să asiste la verificarea prezenței, conținutului și valabilității documentelor depuse în dosar.
- După înregistrarea cererii, părintele și copilul vor participa, obligatoriu, la o întâlnire programată cu reprezentantul SEOSP, în vederea evaluării psihoeducaționale.
- La întâlnirea cu reprezentantul SEOSP, elevul trebuie să aibă asupra lui carnetul de elev, cu fotografie, semnat și stampilat la zi la nivelul unității de învățământ.
- Instrumentarea cazului și recomandările privind orientarea școlară și profesională sunt condiționate de participarea părintelui și copilului la această întâlnire.
Abonați-vă la 💌 newsletter!
Selectați 💖 About ADHD România VIP (29 RON / lună) pentru susținere constantă! Pentru abonare, introduceți adresa dvs. de e-mail mai jos și faceți clic pe butonul Abonare. În fereastra afișată, selectați al doilea pachet dacă doriți să susțineți.
Nu vă vom bombarda cu spam. Vă puteți dezabona oricând prin sistemul securizat Stripe. Acest mesaj este afișat doar vizitatorilor neautentificați și va dispărea odată cu abonarea și autentificarea în contul de abonat.
Dacă sunteți o persoană în căutare de îndrumare pentru dvs. și/sau pentru o altă persoană aflată în grija dvs., este esențial să consultați direct un medic sau un specialist în sănătate mintală calificat pentru a primi sfaturi personalizate și adaptate specificităților situației personale. Această abordare asigură că veți beneficia de o îndrumare profesională înțeleaptă și cu adevărat relevantă pentru nevoile dvs. unice. Puteți găsi o listă de recomandări din comunitate pe site-ul DoctorADHD.com
Dacă sunteți un profesionist, accentuăm importanța angajamentului dvs. într-un proces continuu de formare profesională și educație, precum și necesitatea obținerii de supervizare clinică adecvată.