💡
Nimic din ceea ce urmează NU reprezintă sfat medical. Bibliografia se regăsește în subsolul articolului. Deși conținutul nostru este, în general, bine documentat și fundamentat științific, sau se bazează pe experiența personală, rețineți că NU constituie un sfat medical sau profesional de orice natură. Aceasta este o revizuire subiectivă a literaturii de specialitate. NU sunt calificat să interpretez studii clinice. Referințele bibliografice se regăsesc în subsolul articolului.

În contextul actual, în care platformele de socializare sunt adesea folosite pentru a discuta experiențele personale cu medicamentele pentru ADHD, este esențial să se sublinieze complexitatea acestor răspunsuri individuale.

Întrebări de genul "Ce experiențe ați avut cu medicamentul X?" nu au contextul necesar pentru a înțelege pe deplin eficacitatea sau tolerabilitatea unui tratament pentru o anumită persoană. Astfel de întrebări pot duce la răspunsuri părtinitoare și pot crea așteptări nerealiste sau incorecte (Antshel et al., 2011, Mattingly & Galéra, 2023; Wiener et al., 2012).

Împarte acest articol cu prietenii!

Scopul și importanța articolului

Acest articol își propune să ofere o înțelegere cuprinzătoare a variabilității răspunsului la tratamentul ADHD și să explice de ce este important să se evite întrebările generale despre experiențele personale cu medicamente. Vom explora modul în care factori precum mediul, genetica, dinamica familiei, metabolismul și excipienții influențează răspunsul la tratament și vom oferi referințe către ghiduri pentru optimizarea gestionării ADHD, validate de profesioniști și bazate pe dovezi.

Prin intermediul acestui articol, ne propunem să subliniem importanța unei abordări personalizate și informate a tratamentului ADHD și să oferim câteva referințe care sperăm să ajute pacienții și părinții să navigheze în mod eficient printre opțiunile de tratament disponibile și să evite capcanele informațiilor nefondate sau incomplete într-o lume în care aceste informații pot fi răspândite cu ușurință pe rețelele de socializare.

Consider că acest articol este esențial pentru pacienți și părinți, deoarece oferă o perspectivă bazată pe dovezi cu privire la motivul pentru care experiențele individuale cu medicamente pentru ADHD pot varia atât de mult. Este vital să înțelegem că răspunsurile la tratament sunt profund personale și că deciziile terapeutice trebuie luate în colaborare cu profesioniștii din domeniul sănătății, pe baza unei evaluări cuprinzătoare a fiecărui caz în parte (Daley & Birchwood, 2009; Antshel et al., 2011).

Factori de mediu care influențează ADHD-ul și eficacitatea medicației

Mediul înconjurător joacă un rol esențial în managementul și tratamentul ADHD, influențând atât eficacitatea tratamentelor medicamentoase, cât și răspunsurile comportamentale ale pacienților. Înțelegerea modului în care diverși factori de mediu afectează simptomele și tratamentul ADHD poate ajuta la dezvoltarea unor strategii mai eficiente și mai personalizate.

De exemplu, într-un mediu familial sau școlar stresant, efectele pozitive ale medicamentelor pot fi diminuate. În schimb, într-un mediu de susținere, efectele medicației pot fi amplificate, ceea ce duce la îmbunătățiri semnificative ale comportamentului și performanțelor academice ale pacientului (Anderson, 2018; Antshel et al., 2011).

Mediul familial

Un mediu familial stabil și de sprijin poate îmbunătăți răspunsul la tratament la copiii cu ADHD. Părinții care sunt implicați activ în planul de tratament al copilului lor, participă la sesiunile de psihoeducație și oferă un mediu familial structurat pot observa îmbunătățiri semnificative în comportamentul copilului lor (Daley & Birchwood, 2009; Anderson, 2018).

În schimb, familiile cu conflicte frecvente sau lipsă de coeziune pot exacerba simptomele ADHD și pot reduce eficacitatea tratamentului. Stresul familial și conflictele dintre părinți sunt asociate cu simptome mai severe de ADHD la copii (Anderson, 2018; Antshel et al., 2011).

Citește și:

Parentingul unui copil neurodivergent ce se face și ce NU
Într-o lume plină de etichete și așteptări rigide, creșterea unui copil cu ADHD poate părea o călătorie plină de provocări. Cum pot abordările pline de iubire, acceptare și personalizare transforma viața copilului dumneavoastră, deschizând ușa către un viitor mai bun?
Ghid pentru părinții autiști de copii autiști, creat de autiști
Bun venit la acest ghid dedicat părinților autiști de copii autiști, realizat din perspectiva ema ca și consilier parental, persoană autistă și ADHD, cititor de materiale de cercetare, comunity builder cât și activist. În baza literaturii de specialitate pe care am parcurs-o, experienței mele ca consilier parental și cursurilor pe

Mediul școlar

Mediul școlar este esențial pentru copiii cu ADHD. Profesorii instruiți să înțeleagă ADHD și să implementeze strategile de suport pot ajuta la reducerea simptomelor și la îmbunătățirea performanțelor academice. Clasele de dimensiuni mici, atenția individualizată și adaptările curriculare sunt factori care pot contribui la succesul academic al elevilor cu ADHD (Daley & Birchwood, 2009; Anderson, 2018).

Pe de altă parte, copiii cu ADHD care se confruntă cu stigmatizarea sau hărțuirea la școală pot avea dificultăți în a răspunde pozitiv la tratament. Mediile educaționale negative pot agrava simptomele și pot reduce aderența la tratament (Wiener et al., 2012; Richardson, Woodley & Bancroft, 2015).

Citește și:

Ghid de interacțiune cadre didactice copii autiști & ADHD
Elevii autiști și/sau cu ADHD necesită o abordare adaptată pentru a-și atinge potențialul și a se dezvolta într-un mediu echilibrat. Este nevoie de incluzive, empatie, răbdare și înțelegere în comunicarea cu acești elevi.
Acte necesare orientării şcolare elevilor cu nevoi speciale
Nimic din cadrul acestui articol NU reprezintă sfat medical, legal sau profesional de orice natură. Aceasta este o adaptare după conțnutul prezent pe site-ul CJRAE Hunedoara (link către sursa originală în cadrul primului paragraf după titlu).
Dreptul copiilor de a studia în orice școală
Se ivește adesea întrebarea: învățătorul / educatorul / profesorul a spus că nu îmi mai primește copilul la școală. Ce este de făcut?

Mediul social

Relațiile sociale pozitive cu colegii pot sprijini copiii cu ADHD în dezvoltarea abilităților sociale și comportamentale. Implicarea în activități extracurriculare și sportive poate oferi structura necesară și oportunități pentru interacțiuni sociale sănătoase (Daley & Birchwood, 2009; Anderson, 2018).

Izolarea socială și lipsa de prieteni pot agrava simptomele ADHD și pot duce la probleme emoționale suplimentare, cum ar fi anxietatea și depresia. Un sprijin social adecvat este esențial pentru sănătatea mentală generală a persoanelor cu ADHD (Wiener et al., 2012; Richardson, Woodley & Bancroft, 2015).

Citește și:

Legislație anti-bullying și anti-violență asupra elevilor
Acest articol detaliază legile și actele normative care descriu măsurile împotriva bullying-ului și violenței în școli și în afara acestora. Acestea nu numai că afectează starea de bine a elevului, dar pot avea consecințe pe termen lung asupra dezvoltării sale emoționale, cognitive și academice.
Sumar al drepturilor pacientului în România
Acesta este un articol informativ despre drepturile pacienților în România, detalierea semnificației fiecărei legi și acte normative importante, cu accent pe aspectele esențiale care contribuie la protecția și asigurarea drepturilor pacienților.

Factori socio-economici

Familiile cu resurse economice limitate pot avea dificultăți în a accesa tratamentele necesare pentru ADHD, inclusiv medicamente, terapie și servicii educaționale specializate. Disparitățile socio-economice pot duce la diferențe semnificative în tratamentul și gestionarea ADHD (Daley & Birchwood, 2009; Anderson, 2018).

Stresul economic poate adăuga o presiune suplimentară asupra familiilor, exacerbând simptomele ADHD și interferând cu respectarea tratamentului. Sprijinul financiar și accesul la servicii de asistență pot face o diferență semnificativă în rezultatele tratamentului (Antshel et al., 2011).

Citește și:

Drepturile copiilor cu dizabilități în România
Drepturile copilului cu dizabilități pot fi de natură financiară, facilitarea integrării sociale și școlare, la incluziune, măsuri speciale la nivel național și european, transport, credite a căror dobândă este suportată de către stat, burse medicale, consiliere și psihoterapie.

Strategii pentru optimizarea mediului

Pentru a optimiza mediul și a maximiza beneficiile tratamentului ADHD, următoarele strategii pot fi utile:

  • Programele de educație pentru părinți pot ajuta la creșterea înțelegerii ADHD și la dezvoltarea unor strategii eficiente de gestionare (Daley & Birchwood, 2009; CDC, 2024).
  • Colaborarea cu școlile pentru a implementa planuri educaționale individualizate și strategii de sprijin emoțional poate îmbunătăți performanța academică a elevilor cu ADHD (Wiener et al., 2012; Richardson, Woodley & Bancroft, 2015).
  • Facilitarea participării copiilor cu ADHD la activități sociale și extracurriculare poate contribui la dezvoltarea abilităților sociale și la reducerea izolării (Daley & Birchwood, 2009; Anderson, 2018).

Factori genetici care influențează metabolismul medicamentelor

Rolul genelor și al metabolismului în răspunsul la tratamentul ADHD este complex și semnificativ. Variabilitatea genetică și metabolică poate determina modul în care un individ metabolizează și răspunde la medicamentele prescrise pentru ADHD, influențând atât eficacitatea acestora, cât și riscul de efecte adverse.

Gena CYP2D6

Gena CYP2D6 este responsabilă de metabolizarea atomoxetinei, un medicament ADHD utilizat în mod obișnuit. Există peste 100 de variante ale genei CYP2D6, care pot duce la o funcție normală, la o funcție redusă sau la absența funcției enzimei. Persoanele cu alele care au ca rezultat o funcție redusă sau absentă a CYP2D6 pot avea concentrații plasmatice mai mari de atomoxetină și un risc crescut de efecte adverse (Mattingly et al., 2023).

Polimorfismele DRD4 și DAT1

Polimorfismele în genele transportatorului de dopamină (DAT1) și ale receptorului de dopamină (DRD4) au fost asociate cu variații ale răspunsului la metilfenidat și la alte tratamente cu stimulente. De exemplu, haplotipul 10/6 al DAT1 este asociat cu ADHD la copii, în timp ce varianta cu 9 repetări este asociată cu ADHD persistent la adulți (Antshel et al., 2011).

Citește și:

Genetica ADHD în secolul 21: Descoperiri și implicațiile lor
Cercetările secolului 21 au identificat multe variante genetice legate de ADHD, deschizând calea spre înțelegerea biologiei și noi tratamente. Această recenzie examinează descoperirile, impactul lor asupra conceptului de ADHD și practica clinică, și legăturile genetice cu autismul și alte condiții.

Farmacogenomică

Farmacogenomica explorează modul în care variațiile genetice influențează răspunsul la medicamente. Ea are potențialul de a personaliza tratamentele pentru ADHD, minimizând efectele adverse și maximizând eficacitatea.

Studiile clinice au arătat că genotiparea preventivă a genelor relevante, cum ar fi CYP2D6, poate ajuta la ajustarea dozelor de medicamente pentru a evita efectele adverse și pentru a îmbunătăți eficacitatea tratamentului (Mattingly et al., 2023).

Există în România testare farmacogenetică, însă personal NU sugerez să procedați la investiția financiară în acest servciu decât după consultarea în prealabil cu medicul curant și numai dacă nu funcționează primele 2 linii de tratament.

Testul Genomind – pionier in regandirea tratamentului pentru boli psihice
Medicii pot optimiza tratamentul in tulburarile de sanatate mintala cu ajutorul testului genetic Genomind Professional PGx. Acesta este cel mai complex test de farmacogenetica din domeniul sanatatii mintale si este disponibil in Romania, in exclusivitate, in laboratoarele Genetic Center.

Factori non-genetici care influențează metabolismul medicamentelor

Dieta și microbiota intestinală

Dieta și compoziția microbiotei intestinale pot influența metabolismul medicamentelor și simptomele ADHD.

tudiile au arătat că anumite componente dietetice pot modifica microbiota intestinală, influențând activitatea în regiunile creierului relevante pentru ADHD. Suplimentarea cu probiotice poate afecta pozitiv evoluția tulburărilor de neurodezvoltare, inclusiv ADHD (Peters et al., 2023).

Interacțiuni medicamentoase

Interacțiunile cu alte medicamente pot afecta modul în care sunt metabolizate medicamentele pentru ADHD.

Este important să se ia în considerare toate medicamentele pe care le ia un pacient pentru a evita interacțiunile negative care pot afecta eficacitatea tratamentului sau pot crește riscul de efecte adverse (Antshel et al., 2011).

Vârsta și starea de sănătate

Metabolismul medicamentelor poate varia în funcție de vârstă și de starea generală de sănătate a pacientului.

Copiii și adolescenții pot avea rate metabolice diferite de cele ale adulților, iar condițiile medicale preexistente pot influența modul în care organismul procesează medicamentele ADHD (Mattingly et al., 2023).

Excipienți

Excipienții sunt substanțe inactive utilizate în formulările de medicamente pentru a facilita administrarea, stabilitatea și absorbția substanței active. Cu toate acestea, acești excipienți pot influența eficacitatea și tolerabilitatea medicamentelor pentru ADHD, uneori în mod semnificativ.

Excipienții pot afecta modul în care medicamentele sunt absorbite și distribuite în organism. De exemplu, excipienții, cum ar fi sorbitolul și manitolul, pot influența biodisponibilitatea unor medicamente, modificând astfel eficacitatea acestora (Johnson et al., 2023).

Excipienții pot contribui la variabilitatea răspunsului la tratament observată la pacienții cu ADHD. De exemplu, unele persoane pot răspunde diferit la formulările cu excipienți specifici, chiar dacă substanța activă este aceeași. Această variabilitate se poate datora diferențelor individuale în metabolismul excipienților sau interacțiunilor acestora cu substanțele active (Antshel et al., 2011).

Excipienții pot provoca efecte adverse la unii pacienți. De exemplu, conservanții, cum ar fi metilparabenul și propilparabenul, pot provoca reacții alergice sau intoleranțe. Acest lucru poate complica gestionarea tratamentului ADHD, în special la pacienții sensibili la anumiți excipienți (Johnson et al., 2023).

Studii și cercetări privind excipienții

Studii recente au investigat rolul excipienților activi în formulările farmaceutice. De exemplu, un studiu a analizat impactul diferiților excipienți asupra biodisponibilității unui analgezic puternic, demonstrând că excipienți precum Tween 20 și PEG 400 pot îmbunătăți absorbția prin inhibarea enzimelor metabolice. Aceste constatări subliniază importanța selecției excipienților în dezvoltarea formulărilor de medicamente (Johnson et al., 2023).

Cercetările continuă să exploreze utilizarea excipienților inovatori, cum ar fi nanoparticulele și excipienții biologic activi. Acești excipienți nu numai că îmbunătățesc farmacocinetica medicamentului, dar pot, de asemenea, să moduleze procesele fiziologice, cum ar fi producția de citokine proinflamatorii. Aceste progrese oferă oportunități pentru dezvoltarea unor formulări mai eficiente și mai bine tolerate pentru tratamentul ADHD (Johnson et al., 2023).

Studiile au examinat, de asemenea, efectele dietelor speciale asupra simptomelor ADHD, sugerând că anumite componente dietetice și suplimente probiotice pot influența compoziția microbiotei intestinale și, în consecință, activitatea cerebrală. Aceste intervenții pot acționa în anumite cazuri în mod sinergic cu excipienții activi pentru a modula simptomele ADHD, oferind o abordare complementară tratamentului farmacologic (Peters et al., 2023).

Riscurile întrebării despre experiențele personale cu medicamente

Întrebările despre experiențele personale cu medicamente pentru ADHD pot fi problematice din mai multe motive:

Biasarea răspunsului

Răspunsurile la astfel de întrebări pot fi tendențioase. De exemplu, este posibil să primiți răspunsuri doar de la persoane care au avut experiențe negative, în timp ce cei cu experiențe pozitive pot să nu răspundă.

De asemenea, este posibil ca persoanele care au experimentat efecte negative să nu fi căutat cauza principală (de exemplu, excipienții) și nu au mai încercat variante, pierzându-și încrederea în medicație după primele încercări Acest lucru poate crea o percepție dezechilibrată a eficacității medicamentelor (Antshel et al., 2011).

Variabilitatea individuală

Experiențele individuale cu medicamentele pot varia semnificativ din cauza factorilor genetici, metabolici și de mediu. Prin urmare, experiența unei persoane nu poate fi generalizată la toți pacienții cu ADHD (Mattingly et al., 2023; Antshel et al., 2011).

Discuție și sugestii

Gestionarea ADHD necesită o abordare integrată și personalizată care implică atât intervenții farmacologice, cât și psihoterapeutice. Pentru a asigura eficacitatea tratamentului și a minimiza efectele adverse, este esențial ca părinții și pacienții să colaboreze îndeaproape cu medicii și educatorii.

Comunicarea cu profesioniștii

Este important să se mențină o comunicare deschisă și continuă cu medicul prescriptor. Medicul poate ajusta doza, calendarul sau schimba medicația pe baza răspunsului individual și a toleranței pacientului (CDC, 2024; Antshel et al., 2011).

Părinții și pacienții ar fi benefic să monitorizeze îndeaproape orice efecte adverse și să le raporteze prompt medicului. Aceasta include simptome precum scăderea apetitului, probleme de somn sau modificări ale comportamentului. Identificarea timpurie a acestor probleme poate permite ajustarea corespunzătoare a tratamentului (Antshel et al., 2011; CDC, 2024).

Terapia și psihoeducația părnților, pe lângă medicație este esențială. Programele de formare a părinților în managementul ADHD au demonstrat o eficacitate similară cu cea a medicamentelor pentru ADHD la copiii mici (CDC, 2024).

Citește și:

ADHD la copii și adolescenți: Practică bazată pe dovezi EAGG
Deși există discrepanțe între studii și ghiduri clinice, este necesară o abordare personaliză și bazată pe dovezi. Articolul publicat în European Journal of Child and Adolescent Psychiatry evidențiază importanța considerării prejudecăților și calitatății datelor în evaluarea abordărilor în ADHD.

Colaborarea cu școlile

Colaborarea cu școlile pentru a implementa planuri educaționale individualizate și strategii de sprijin emoțional este esențială. Intervențiile la nivelul clasei, cum ar fi ajustarea mediului de învățare, pot îmbunătăți semnificativ performanța academică a copiilor cu ADHD (Antshel et al., 2011; CDC, 2024).

Stabilirea unei rutine zilnice

Stabilirea unei rutine zilnice clare îi ajută pe copiii cu ADHD să anticipeze și să gestioneze activitățile zilnice. Aceasta poate include ore specifice pentru trezire, mese, teme și activități recreative (CDC, 2024).

Reducerea distragerilor

Reducerea distragerilor, cum ar fi zgomotul de fond și accesul la dispozitive electronice în timpul activităților concentrate, poate ajuta la îmbunătățirea atenției și a performanțelor (CDC, 2024).

Comunicarea clară și alte adaptări

Este important să comunicați în mod clar așteptările și să folosiți instrucțiuni scurte și precise. În unele cazuri, este posibil să fie benefică reducerea așteptărilor.

Citește și:

Comunicarea Autistă și potențialul său terapeutic pentru întreaga societate
Autismul influențează percepția mediului și interacțiunile sociale. Comunicarea distinctă nu ar trebui privită ca ceva eronat / indezirabil. Deși autiștii au adesea nevoie de înțelegere și adaptări, există situații în care stilul de comunicare al unora poate fi mai benefic, eficient sau autentic.

Suplimentele alimentare, cum ar fi acizii grași omega-3, pot avea efecte benefice asupra simptomelor (Peters et al., 2023).

Asigurarea unui somn adecvat este esențială pentru gestionarea simptomelor ADHD. Stabilirea unui program de somn consistent și crearea unui mediu propice somnului pot îmbunătăți calitatea somnului (CDC, 2024).

Concluzii

Gestionarea și tratarea ADHD sunt procese complexe și personalizate care necesită o abordare integrată, incluzând atât terapii farmacologice, cât și non-farmacologice.

Studiile demonstrează că, în timp ce medicamentele stimulante și nestimulante sunt eficiente în gestionarea simptomelor ADHD, eficacitatea pe termen lung și impactul asupra funcționării generale variază considerabil în funcție de individ.

Un studiu a arătat că utilizarea pe termen lung a medicamentelor stimulante NU este asociată cu un risc crescut de abuz de substanțe în viitor, iar unele dovezi sugerează chiar un efect de protecție (Mattingly et al., 2023).

Studiile arată că un tratament eficient pentru ADHD poate îmbunătăți funcționarea socială și academică, dar nu întotdeauna la nivelul celor fără ADHD. De exemplu, pacienții tratați pot experimenta îmbunătățiri semnificative, dar pot avea în continuare dificultăți în comparație cu populația generală (Antshel et al., 2011).

Este esențial ca pacienții și părinții să mențină o comunicare constantă cu medicii pentru a ajusta tratamentul pe baza răspunsului individual și a potențialelor efecte adverse (Antshel et al., 2011).

Gestionarea ADHD necesită o abordare integrată și personalizată, care combină intervențiile farmacologice și non-farmacologice. Colaborarea strânsă între pacienți, părinți, clinicieni și educatori este esențială pentru a optimiza rezultatele tratamentului și pentru a îmbunătăți calitatea vieții pacienților cu ADHD. Aderența la tratament și monitorizarea constantă sunt esențiale pentru a asigura succesul pe termen lung al tratamentelor pentru ADHD.

Citește și:

Despre pauzele de la medicația ADHD la copii și adolescenți
În gestionarea tratamentului pentru tulburarea de deficit de atenție și hiperactivitate (ADHD) pe perioada vacanțelor, există diverse opinii și practici. Unele dintre acestea, precum recomandarea unor pauze în administrarea medicamentelor nu apar în cadrul ghidurilor de practică medicală din Europa.
Protocoale terapeutice ADHD românești și europene (sinteză)
Acest articol detaliază protocoalele terapeutice pentru ADHD, oferind îndrumări despre cum să navigăm printre recomandările contradictorii ale medicilor, cu referințe la protocoalele CNAS, European Guidelines Group, European Network of ADHD și NICE NG87 pentru o înțelegere profundă și informată.
Declarația de Consens a Federației Mondiale ADHD
Federația Mondială a ADHD-ului, evidențiază concepțiile greșite despre ADHD care stigmatizează, reduc credibilitatea furnizorilor de servicii medicale și împiedică sau întârzie tratamentul. Prin revizuirea literaturii, aceasta emite 208 afirmații susținute empiric despre ADHD.
Stimulant & non-stimulant în ADHD. Cum se complimentează?
Încă din anul 2014, Dr Russel Barkley a vorbit despre combinația dintre un stimulant (precum Metilfenidatul) și un non-stimulant (precum Atomoxetina). Recent, și medicii din România au început să utilizeze această practică.

Bibliografie (click pentru a expanda)

Antshel, K. M., Hargrave, T. M., Simonescu, M., Kaul, P., Hendricks, K., & Faraone, S. V. (2011). Advances in understanding and treating ADHD. BMC medicine9, 1-12. https://doi.org/10.1186/1741-7015-9-72

Daley, D., & Birchwood, J. (2009). ADHD and academic performance: Why does ADHD impact academic performance and what can be done to support ADHD children in the classroom? Child: Care, Health and Development. https://doi.org/10.1111/j.1365-2214.2009.01046.x

CDC. (2024). Gestionarea ADHD la copii: Un ghid pentru părinți. Centrele pentru controlul și prevenirea bolilor. https://www.cdc.gov/ncbddd/adhd/guidelines.html

Johnson, D. A., Peterson, E. L., & Williams, J. T. (2023). Evaluating the impact of excipients on the pharmacokinetics of ADHD medications. AAPS Open. https://doi.org/10.1186/s41120-023-00071-6

Mattingly, G. W., Jensen, P. S., & Swanson, J. M. (2023). An overview on neurobiology and therapeutics of attention-deficit/hyperactivity disorder. Discover Mental Health. https://doi.org/10.1186/s44192-023-00067-7

Peters, B., Craig, A., & Scott, K. (2023). The impact of diet and probiotics on ADHD symptoms: A review. PLOS ONE. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0246822

Richardson, M., Woodley, M., & Bancroft, N. (2015). The role of school-based interventions in supporting children with ADHD. Educational Psychology. https://doi.org/10.1080/01443410.2014.920799

Wiener, J., Biondic, D., Grimbos, T., & Herbert, M. (2012). ADHD knowledge and attitudes across the lifespan. Journal of Attention Disorders. https://doi.org/10.1177/1087054712461686

💡
Dacă acest articol ți-a fost de folos și dorești să 🚀 susții creșterea acestui proiect și crearea de articole și resurse gratuite noi, poți dona dând click aici 💖 .
💡
Alătură-te grupului About ADHD România pe Facebook!
💡
Urmărește About ADHD România pe Facebook, pentru ultimele articole, live-uri și alte resurse.
💡
Informațiile prezentate pe acest site sunt oferite cu intenția de a servi drept resurse educaționale de bază și nu sunt menite să substituie consilierea profesională specializată.

Dacă sunteți o persoană în căutare de îndrumare pentru dvs. și/sau pentru o altă persoană aflată în grija dvs., este esențial să consultați direct un medic sau un specialist în sănătate mintală calificat pentru a primi sfaturi personalizate și adaptate specificităților situației personale. Această abordare asigură că veți beneficia de o îndrumare profesională înțeleaptă și cu adevărat relevantă pentru nevoile dvs. unice. Puteți găsi o listă de recomandări din comunitate pe site-ul DoctorADHD.com

Dacă sunteți un profesionist, accentuăm importanța angajamentului dvs. într-un proces continuu de formare profesională și educație, precum și necesitatea obținerii de supervizare clinică adecvată.