Ghid de început cu dreptul: informații cheie despre medicație, drepturi, și adaptări educaționale

Acest ghid oferă părinților informații esențiale la începutul anului școlar: drepturile educaționale, legislația anti-bullying, importanța certificatelor CES, ghidul pentru profesori, gestionarea medicației și sprijinul pentru dificultăți senzoriale, toate dintr-o perspectivă neuroafirmativă.

· 13 min de citit
Ghid de început cu dreptul: informații cheie despre medicație, drepturi, și adaptări educaționale
Ghid de început cu dreptul: informații cheie despre medicație, drepturi, și adaptări educaționale
⚠️
Nimic din ceea ce urmează NU reprezintă sfat medical, legal sau profesional de orice natură. Bibliografia se regăsește în subsolul articolelor referențiate. Vă încurajez să consultați un profesionist calificat pentru a obține sfaturi adaptate situației dumneavoastră.

Începutul unui nou an școlar poate fi o perioadă plină de provocări și incertitudini pentru părinții copiilor cu ADHD. Pe lângă obișnuitele pregătiri (uniforme, rechizite, programări medicale), părinții sunt nevoiți adesea să jongleze cu multiple responsabilități suplimentare:

  • comunicarea cu cadrele didactice;
  • ajustarea tratamentelor medicamentoase;
  • asigurarea unui mediu educațional incluziv;
  • gestionarea nevoilor speciale ale copilului.

Dacă ai un copil neurodivergent, știm cât de copleșitor poate fi tot acest proces. De aceea, în încărcarea de a te ajuta, am adunat informații practice și esențiale în limba română, despre care sperăm că îți vor oferi un punct de plecare solid pentru în navigarea începutului de an școlar cu mai multă încredere și claritate.

În cadrul articolelor din cuprinsul acestui ghid, veți regăsi:

  • referințe către literatură în ceea ce privește recomandările privind gestionarea medicației în diferite contexte;
  • referințe către legislația românească relevantă în ceea ce privește drepturile legale pe care le are copilul tău la școală;
  • pași practici în încercarea de a dezvolta o relație de colaborare benefică și eficiente cu profesorii și instituțiile educaționale.

Ne-am străduit să adunăm la un loc link-urile către cele mai relevante articole pentru aceste aspecte de pe întreg site-ul, astfel încât să te poți concentra pe ceea ce contează cu adevăratsuccesul și bunăstarea copilului tău.

Indiferent dacă este prima dată când îți înscrii copilul la școală sau dacă ai deja ani de experiență în spate, acest ghid este aici pentru a te sprijini la fiecare pas, oferindu-ți soluții bazate pe literatura științifică, legislație din sursele oficiale și nu în ultimul rând, experiența trăită a unor persoane neurodivergente.

Haideți facem din acest an școlar unul de succes și progres pentru toți copiii noștri, indiferent de neurotip! Să vedem ce articole regăsim...


Dreptul copiilor de a studia în orice școală (conform Art. 23 din Legea Educației Naționale și Art. 24 din CRPD)

Dreptul copiilor de a studia în orice școală
Se ivește adesea întrebarea: învățătorul / educatorul / profesorul a spus că nu îmi mai primește copilul la școală. Ce este de făcut?

Acest drept este esențial pentru părinții copiilor cu ADHD și alte dizabilități, întrucât asigură că aceștia pot avea acces la educație de calitate într-un mediu incluziv, indiferent de tipul de dizabilitate. La începutul anului școlar, mulți părinți își reconsideră opțiunile educaționale și acest articol oferă o bază legală solidă pentru a înțelege drepturile copilului lor.

Legea Educației Naționale nr. 1/2011 asigură accesul egal la educație pentru toți elevii, inclusiv pentru cei cu dizabilități. Articolul 23 din această lege specifică că educația este obligatorie pentru toți copiii, fără discriminare.

Articolul explică de asemenea prevederile Convenției ONU privind Drepturile Persoanelor cu Dizabilități (CRPD), în special Articolul 24, care garantează dreptul fiecărui copil de a avea acces la educație într-un cadru inclusiv.

Este subliniată importanța aplicării acestui drept în România și pașii pe care părinții îi pot urma pentru a-l revendica în fața școlilor care pot pune bariere administrative sau birocratice.


Ghid pentru cadrele didactice în interacțiunea cu copiii neurodivergenți

Ghid pentru cadrele didactice în interacțiunea cu copiii neurodivergenți
Elevii autiști și/sau cu ADHD necesită o abordare adaptată pentru a-și atinge potențialul și a se dezvolta într-un mediu echilibrat. Este nevoie de incluzive, empatie, răbdare și înțelegere în comunicarea cu acești elevi.

Înțelegerea și cooperarea dintre părinți și cadrele didactice sunt esențiale pentru succesul educațional al copiilor cu ADHD. Acest articol oferă cadrele didactice informații și sfaturi concrete pentru a interacționa mai bine cu elevii neuro divergenți, inclusiv cei cu ADHD.

La începutul anului școlar, părinții ar putea să distribuie aceste informații către cadrele didactice pentru a asigura un mediu educațional mai adaptat nevoilor copilului.

Ghidul prezintă modalități prin care cadrele didactice pot adapta activitățile și interacțiunile cu elevii cu ADHD, ținând cont de particularitățile acestora în ceea ce privește atenția, impulsivitatea și hiperactivitatea.

O colaborare strânsă cu familia și o comunicare constantă sunt esențiale pentru un parcurs școlar reușit.


Acte necesare orientării școlare / certificatului CES (diferă în fiecare județ)

Acte necesare certificatului CES (diferă în fiecare județ)
Nimic din cadrul acestui articol NU reprezintă sfat medical, legal sau profesional de orice natură. Aceasta este o adaptare după conțnutul prezent pe site-ul CJRAE Hunedoara (link către sursa originală în cadrul primului paragraf după titlu).

Unii părinți pot avea nevoie de actualizarea sau obținerea certificatelor CES pentru a asigura sprijin educațional specific pentru copiii lor.

În primele luni ale anului școlar, obținerea documentației necesare este esențială pentru accesarea resurselor educaționale adecvate.

Articolul oferă informații detaliate despre actele necesare pentru obținerea certificatului CES, care garantează copilului accesul la resurse educaționale speciale. Părinții pot afla care sunt pașii necesari în județul lor și cum să pregătească documentația la timp pentru a evita întârzierile.


Legislație privind transferul elevilor cu Cerințe Educaționale Speciale (CES)

Legi transfer elevi Cerințe Educaționale Speciale (CES)
Transferul elevilor în România este reglementat de Ordinul MENCS 5079/2016, modificat prin Ordinul MENCS 3027/2018. Pentru elevii cu cerințe educaționale speciale (CES), reorientarea implică comisii specializate și acordul părinților, protejând interesul superior al copilului.

În cazul în care un copil cu ADHD necesită un transfer la o altă școală, fie din motive personale, fie din necesități educaționale, este important ca părinții să cunoască legislația aplicabilă.

La începutul anului școlar, mulți părinți ar putea analiza opțiunea transferului pentru a asigura un mediu mai adecvat nevoilor copilului.

Articolul detaliază procedurile și cerințele legale pentru transferul elevilor cu CES. Include informații despre documentația necesară și drepturile copiilor cu dizabilități, fiind util pentru părinții care doresc să-și asigure că transferul se desfășoară fără probleme birocratice.


Drepturile copiilor cu dizabilități în România

Drepturile copiilor cu dizabilități în România
Drepturile copilului cu dizabilități pot fi de natură financiară, facilitarea integrării sociale și școlare, la incluziune, măsuri speciale la nivel național și european, transport, credite a căror dobândă este suportată de către stat, burse medicale, consiliere și psihoterapie.

Părinții copiilor cu ADHD trebuie să fie conștienți de toate drepturile legale care le sunt garantate copiilor lor în sistemul educațional românesc.

La începutul anului școlar, cunoașterea drepturilor copilului poate ajuta părinții să asigure accesul la resurse și adaptări educaționale specifice.

Acest articol oferă o privire de ansamblu asupra drepturilor legale pe care copiii cu dizabilități le au în România, incluzând accesul la servicii educaționale speciale, asistență psihopedagogică, transport și resurse suplimentare în cadrul școlilor. Este un ghid practic pentru părinți pentru a înțelege ce protecție legală este disponibilă pentru copilul lor și cum să o utilizeze pentru a facilita integrarea educațională.


Legislație anti-bullying și anti-violență în școli

Copii ADHD: Legi anti-bullying și anti-violență în școli
Acest articol detaliază legile și actele normative care descriu măsurile împotriva bullying-ului și violenței în școli și în afara acestora. Acestea nu numai că afectează starea de bine a elevului, dar pot avea consecințe pe termen lung asupra dezvoltării sale emoționale, cognitive și academice.

Copiii cu ADHD sunt adesea mai vulnerabili la bullying datorită comportamentului lor impulsiv și diferențelor de interacțiune socială. La începutul anului școlar, este important ca părinții să fie informați despre legislația anti-bullying și să știe cum să își protejeze copiii în mediul școlar.

Articolul explică legislația românească în domeniul bullying-ului și violenței în școli, oferind părinților informații despre pașii legali pe care îi pot urma pentru a raporta incidentele și pentru a asigura un mediu școlar sigur pentru copiii lor.


Metilfenidatul pentru ADHD: eficacitate și siguranță pe termen lung sau prăjitor de creier?

Metilfenidatul (Concerta). Eficacitate și siguranță pe termen lung sau prăjitor de creier?
Motivele pentru care Concerta (metilfenidatul) este o medicație sigură și eficientă pe termen lung în ADHD, conform studiilor științifice recente.

O preocupare majoră pentru părinți este siguranța pe termen lung a medicației ADHD.

La începutul anului școlar, mulți părinți își reevaluează deciziile legate de tratament și sunt îngrijorați de eventualele efecte adverse pe termen lung. Acest articol aduce clarificări bazate pe cercetări științifice și ajută părinții să înțeleagă mai bine riscurile și beneficiile.

Articolul oferă o analiză a studiilor privind utilizarea pe termen lung a medicației ADHD, cum ar fi metilfenidatul (Concerta). Se discută siguranța și eficacitatea medicamentului, eliminând miturile și oferind date clare pentru a ajuta părinții să ia decizii informate.


Riscurile utilizării antipsihoticelor / neurolepticelor la copii și adolescenți

Riscuri antipsihotice / neuroleptice la copii
Studiile arată riscuri majore ale antipsihoticelor la copii: tulburări metabolice, sindrom extrapiramidal, încurajând re-evaluarea de urgență.

În această perioadă, părinții pot fi tentați să caute alternative la medicația standard pentru ADHD sau să încerce terapii noi.

Este esențial să fie conștienți de riscurile asociate utilizării neurolepticelor, care pot fi prescrise uneori pentru comportamente hiperactive, dar care nu sunt indicate pentru ADHD decât în cazuri foarte speciale.

Articolul atrage atenția asupra riscurilor grave asociate utilizării antipsihoticelor la copii și adolescenți, subliniind importanța abordării tratamentelor medicamentoase cu prudență și sub supraveghere strictă. Această informație este esențială pentru părinții care explorează opțiuni terapeutice la început de an școlar.


Medicația ADHD și epilepsia: pericol sau frică fără motiv?

Medicația ADHD și epilepsia: pericol sau frică fără motiv?
Studiile recente arată: medicația pentru ADHD este adesea sigură și eficientă la copiii cu epilepsie, îmbunătățind viața, fără a crește riscul de convulsii.

Mulți părinți se întreabă dacă medicația ADHD poate interacționa cu alte afecțiuni, cum ar fi epilepsia.

La începutul anului școlar, când părinții revizuiesc tratamentele copiilor lor, acest articol este important pentru a clarifica riscurile și a oferi speranță în cazurile în care un copii care suferă de epilepsie sau au antecedente de convulsii arată totodată o nevoie din ce în ce mai mare de medicația pentru ADHD.

Articolul explică riscurile asociate medicației ADHD la copiii cu epilepsie, bazându-se pe date științifice.

În general, concluzia este că tratamentul este sigur în majoritatea cazurilor, dar trebuie monitorizat atent, ceea ce oferă părinților liniște și informații relevante pentru discuțiile cu medicii la începutul anului școlar.


Pauzele în medicația ADHD la copii: este medicația necesară doar în timpul școlii?

Pauzele în medicația ADHD la copii: necesară doar la școală?
În gestionarea tratamentului pentru tulburarea de deficit de atenție și hiperactivitate (ADHD) pe perioada vacanțelor, există diverse opinii și practici. Unele dintre acestea, precum recomandarea unor pauze în administrarea medicamentelor NU apar în cadrul ghidurilor de practică medicală din Europa.

Începerea unui nou an școlar poate fi un moment de reconsiderare a regimului de medicație pentru copii.

Părinții se întreabă adesea dacă ar trebui să facă pauze în medicație în timpul vacanțelor sau să continue și în perioadele libere. Acest articol își propune să ofere claritate asupra acestei dileme.

Articolul discută despre riscurile pauzelor de la medicația ADHD, subliniind că decizia ar trebui luată în colaborare cu medicul specialist, având în vedere că pauzele nu sunt întotdeauna necesare și că fiecare copil reacționează diferit la aceste schimbări.


Combinația stimulant + non-stimulant - despre medicamentele pentru ADHD și cum acestea funcționează diferit

Combinația stimulant + non-stimulant - despre medicamentele pentru ADHD și cum acestea funcționează diferit
Încă din anul 2014, Dr Russel Barkley a vorbit despre combinația dintre un stimulant (precum Metilfenidatul) și un non-stimulant (precum Atomoxetina). Recent, și medicii din România au început să utilizeze această practică.

Unii copii necesită o combinație de medicamente stimulante și non-stimulante pentru a controla mai eficient simptomele ADHD.

Începutul anului școlar este un moment important pentru a revizui regimul de medicație și dacă este cazul, a optimiza tratamentul.

Articolul explică diferențele dintre medicamentele stimulante și non-stimulante pentru ADHD și cum combinația acestora poate ajuta la gestionarea mai eficientă a simptomelor. Este util pentru părinți în discuțiile cu medicul, pentru a asigura cea mai bună strategie de tratament.


Material bonus:

Stoc limitat temporar: Concerta, Atofab, Strattera
Notificările ANMDMR din august 2024 informează despre discontinuități temporare la medicamentele Concerta și Atofab, din cauza problemelor de fabricație. Concerta va fi disponibil în cantități limitate până în ianuarie 2025, iar Atofab și Strattera vor avea discontinuități până la finalul anului.​⬤

Concluzie

La finalul acestui ghid, este important să ne amintim că fiecare copil cu ADHD este unic, cu potențialul său individual, plin de energie și creativitate. Dintr-o perspectivă neuroafirmativă, recunoaștem că neurodivergența nu este o problemă ce trebuie „reparată”, ci o manifestare naturală a diversității umane.

Ca părinți, cadre didactice sau profesioniști din domeniul educației, avem oportunitatea și responsabilitatea de a sprijini acești copii, nu doar prin ajustări și sprijin educațional, ci prin cultivarea unei înțelegeri profunde și empatice a felului în care ei percep și interacționează cu lumea.

Încurajându-i să-și exploreze și să-și valorifice punctele forte, îi ajutăm să își construiască încrederea și să își descopere propriul drum în viață, dincolo de provocările ADHD.

Fiecare copil merită să fie văzut, înțeles și acceptat exact așa cum este. Împreună putem contribui la crearea unui mediu educațional în care copiii neurodivergenți se simt în siguranță, respectați și iubiți.

Prin sprijin constant, deschidere și înțelegere, le oferim copiilor noștri șansa de a străluci – nu în ciuda diferențelor lor, ci datorită lor.

Acestea fiind spuse, vă urez cu multă sinceritate și căldură MULT SUCCES (așa cum îl percepe fiecare), SĂNĂTATE și TOT CE AVEȚI NEVOIE în cadrul noului an școlar!



💡
Dacă acest articol ți-a fost de folos și dorești să 🚀 susții creșterea acestui proiect și crearea de articole și resurse gratuite noi, poți dona dând click aici 💖 .
💡
Alătură-te grupului About ADHD România pe Facebook!
💡
Urmărește About ADHD România pe Facebook, pentru ultimele articole, live-uri și alte resurse.
💡
Informațiile prezentate pe acest site sunt oferite cu intenția de a servi drept resurse educaționale de bază și nu sunt menite să substituie consilierea profesională specializată.

Dacă sunteți o persoană în căutare de îndrumare pentru dvs. și/sau pentru o altă persoană aflată în grija dvs., este esențial să consultați direct un medic sau un specialist în sănătate mintală calificat pentru a primi sfaturi personalizate și adaptate specificităților situației personale. Această abordare asigură că veți beneficia de o îndrumare profesională înțeleaptă și cu adevărat relevantă pentru nevoile dvs. unice. Puteți găsi o listă de recomandări din comunitate pe site-ul DoctorADHD.com

Dacă sunteți un profesionist, accentuăm importanța angajamentului dvs. într-un proces continuu de formare profesională și educație, precum și necesitatea obținerii de supervizare clinică adecvată.