Transferul elevilor în sistemul de învățământ preuniversitar din România este un proces guvernat de un cadru legislativ clar și bine definit, care urmărește să asigure transparență, echitate și protejarea interesului superior al copilului.
Legislația în vigoare reglementează cu strictețe atât transferurile obișnuite, cât și cele ale copiilor cu cerințe educaționale speciale (CES).
Citește și:
Aceste reglementări sunt menite să ofere o bază legală solidă pentru a gestiona cererile de transfer și pentru a se asigura că fiecare decizie este luată în conformitate cu nevoile individuale ale elevului.
Cadru legislativ general privind transferul elevilor
Transferurile elevilor în România sunt reglementate în principal de Ordinul 5079/2016, care aprobă Regulamentul-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar (ROFUIP). Acest ordin a fost ulterior modificat și completat prin Ordinul 3027/2018, care a adus clarificări suplimentare și a consolidat procedurile existente.
Legislație veche: Ordinul 5079/2016
Vechea legislație, Ordinul 5079/2016, aprobă regulamentul-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar din România. Acesta conturează principiile generale și procedurile de transfer al elevilor, inclusiv cele pentru elevii cu cerințe educaționale speciale (CES).
Punctele cheie includ:
- Transferurile sunt permise în condiții stricte, cum ar fi schimbări de domiciliu, probleme de sănătate sau circumstanțe excepționale.
În cazuri excepționale, inspectoratul școlar poate aproba depășirea numărului maxim de elevi pe clasă pentru a facilita un transfer [articolul 150 alineatul (2)]. - Transferurile se efectuează de obicei în perioadele intersemestriale sau în vacanțele de vară, dar pentru nivelurile preșcolare, acestea pot avea loc oricând dacă este în interesul superior al copilului [articolul 155 alineatul (1)].
Pentru elevii cu cerințe educative speciale, propunerile de reorientare pot fi făcute pe baza progreselor acestora, cu implicarea profesorilor, părinților sau tutorilor legali [articolul 159 alineatul (1)].
Legislație nouă: Ordinul 3027/2018
Noua legislație, Ordinul 3027/2018, modifică și completează ordonanța anterioară pentru a oferi clarificări suplimentare și a consolida procedurile existente.
Punctele cheie includ:
- Interesul superior al copilului ca principiu călăuzitor pentru toate deciziile.
- Flexibilitatea în luarea deciziilor, permițând inspectoratelor școlare să aprobe depășirea numărului maxim de elevi pe clasă atunci când este necesar pentru transferuri.
Un accent pe crearea unui mediu educațional adaptabil pentru elevii cu nevoi speciale, asigurându-se că aceștia primesc sprijinul necesar.
Principiile legislației actuale (Ordinul MENCS 3027/2018)
Principiile generale ale transferului elevilor
Transferurile elevilor sunt permise în anumite condiții stricte, menite să asigure continuitatea educației și adaptarea la nevoile fiecărui elev. Motivele care pot justifica un transfer includ schimbarea domiciliului, probleme de sănătate, probleme familiale sau alte circumstanțe excepționale.
Articolul 150 (2) din Ordinul MENCS 5079/2016 prevede că, în situații excepționale, în cazul în care transferul nu poate fi efectuat în limitele efectivelor maxime de antepreșcolari/preșcolari/elevi la grupă sau formațiune de studiu, inspectoratul școlar poate aproba depășirea acestui efectiv maxim pentru a facilita transferul elevului. Această prevedere permite flexibilitate în gestionarea cererilor de transfer și garantează că situațiile excepționale sunt tratate cu prioritate.
Extract din lege:
„În situații excepționale, în care transferul nu se poate face în limita efectivelor maxime de antepreșcolari/preșcolari/elevi la grupă/formațiune de studiu, inspectoratul școlar poate aproba depășirea efectivului maxim, în scopul efectuării transferului.”
(Art. 150 (2), Ordinul MENCS 5079/2016)
Procedura de transfer
Procedura de transfer este detaliată în Articolul 155 din Ordinul MENCS 5079/2016, care specifică faptul că transferurile se efectuează, de regulă, în perioada intersemestrială sau în vacanța de vară, pentru a minimiza impactul asupra structurii clasei și asupra elevilor rămași. Totuși, pentru nivelurile antepreșcolar și preșcolar, transferurile pot avea loc oricând în timpul anului școlar, dacă acest lucru este considerat a fi în interesul superior al copilului.
Această prevedere oferă flexibilitate pentru a răspunde prompt nevoilor elevilor mici, ale căror circumstanțe personale sau familiale pot necesita o intervenție imediată. Asigurarea continuității educației și protejarea bunăstării copilului sunt priorități esențiale în acest context.
Extract din lege:
„Transferurile în care se păstrează forma de învățământ, profilul și/sau specializarea se efectuează, de regulă, în perioada intersemestrială sau a vacanței de vară. Prin excepție, transferurile de la nivelurile antepreșcolar și preșcolar se pot face oricând în timpul anului școlar, ținând cont de interesul superior al copilului.”
(Art. 155 (1), Ordinul MENCS 5079/2016)
Transferurile elevilor cu cerințe educaționale speciale (CES)
Elevii cu cerințe educaționale speciale (CES) au nevoi specifice care necesită o atenție deosebită în procesul de transfer. Ordinul 5079/2016, modificat prin Ordinul 3027/2018, include prevederi detaliate referitoare la transferul și reorientarea acestor elevi, pentru a se asigura că aceștia primesc suportul necesar pe tot parcursul procesului educațional.
Citește și:
Reorientarea educațională a elevilor cu CES
Articolul 159 (1) din Ordinul MENCS 5079/2016 stipulează că, în funcție de evoluția elevilor cu cerințe educaționale speciale, pot fi făcute propuneri de reorientare dinspre învățământul special sau special integrat spre învățământul de masă și invers. Propunerile de reorientare pot fi realizate de cadrul didactic care a lucrat cu elevul, de părinți, tutori legali sau consilierul școlar.
Reorientarea educațională este un proces esențal pentru elevii cu CES, deoarece le permite integrarea într-un mediu care le oferă cele mai bune șanse de succes educațional. Decizia de reorientare trebuie să fie bine fundamentată, ținând cont atât de progresul educațional al elevului, cât și de nevoile sale individuale.
Extract din lege:
„Pentru copiii/tinerii cu cerințe educaționale speciale, în funcție de evoluția acestora se pot face propuneri de reorientare dinspre învățământul special/special integrat spre învățământul de masă și invers. Propunerea de reorientare se face de către cadrul didactic care a lucrat cu copilul în cauză sau de către părinții, tutorii sau susținătorii legali ai copilului și de către consilierul pedagog școlar.”
(Art. 159 (1), Ordinul MENCS 5079/2016)
Rolul comisiilor de orientare școlară și profesională
Decizia de reorientare a elevilor cu CES este luată de comisia de orientare școlară și profesională din cadrul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională (CJRAE) sau al Centrului Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională (CMBRAE), în colaborare cu părinții sau tutorii legali.
Rolul acestei comisii este esențial, deoarece trebuie să evalueze cu atenție fiecare caz și să ia decizii care să reflecte cel mai bine nevoile educaționale ale elevului.
Evaluarea realizată de comisie include analiza dosarului educațional al elevului, care poate cuprinde rapoarte psihologice, evaluări pedagogice și alte documente relevante. Comisia are responsabilitatea de a se asigura că reorientarea propusă este cea mai potrivită pentru elev, ținând cont de nevoile sale educaționale, dar și de aspectele legate de sănătate și bunăstare.
Extract din lege:
„Decizia de reorientare se ia de către comisia de orientare școlară și profesională din cadrul centrului județean de resurse și asistență educațională/Centrului Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională, cu acordul părinților, tutorilor sau susținătorilor legali.”
(Art. 159 (2), Ordinul MENCS 5079/2016)
Cooperarea dintre părinți, cadre didactice și specialiști
Un element esențial în procesul de transfer al elevilor cu CES este cooperarea strânsă dintre părinți, cadre didactice și specialiști (cum ar fi consilierii școlari și psihologii). Părinții au un rol decisiv în procesul de reorientare, deoarece acordul lor este necesar pentru implementarea oricărei decizii.
Această cooperare asigură că toate părțile implicate au o înțelegere comună a nevoilor elevului și că deciziile sunt luate într-un mod transparent și echitabil. Implicarea părinților în acest proces contribuie la crearea unui mediu educațional care nu doar să fie incluziv, ci și receptiv la schimbările și evoluțiile din viața elevului.
Modificările legislative și impactul lor asupra transferurilor elevilor cu CES
Modificările aduse prin Ordinul 3027/2018 au avut un impact considerabil asupra modului în care sunt gestionate transferurile și reorientările elevilor cu CES. Aceste modificări au fost concepute pentru a face procesul de transfer mai clar și mai adaptat nevoilor specifice ale fiecărui elev.
Un aspect important al acestor modificări este accentul pus pe interesul superior al copilului. Toate deciziile luate în cadrul procesului de transfer al elevilor cu cerințe educaționale speciale (CES) trebuie să fie orientate către asigurarea celui mai bun mediu educațional pentru elev, fie că este vorba de integrarea acestuia într-o clasă obișnuită sau de continuarea educației într-un mediu specializat.
Interesul superior al copilului este principiul fundamental care ghidează aceste decizii și este accentuat în toate modificările legislative aduse prin Ordinul 3027/2018.
Flexibilitatea și adaptabilitatea deciziilor
Unul dintre aspectele esențiale introduse de aceste modificări legislative este flexibilitatea în luarea deciziilor legate de depășirea numărului maxim de elevi per clasă.
În cazurile în care acest lucru este necesar pentru a realiza un transfer, inspectoratul școlar are autoritatea de a aproba depășirea efectivului maxim. Această derogare subliniază angajamentul sistemului educațional de a răspunde în mod adecvat și rapid nevoilor fiecărui elev, mai ales în cazuri excepționale.
Extract din lege:
„Inspectoratul școlar poate aproba depășirea efectivului maxim, în scopul efectuării transferului.”
(Art. 150 (2), Ordinul MENCS 5079/2016)
Acest nivel de flexibilitate este esențial pentru a se asigura că elevii cu CES nu sunt dezavantajați în procesul de transfer, mai ales în situații în care depășirea numărului maxim de elevi per clasă este singura soluție viabilă pentru a le satisface nevoile educaționale.
Impactul pe termen lung asupra elevilor cu CES
Legislația actualizată, prin Ordinul 3027/2018, urmărește să creeze un mediu educațional care nu doar să integreze elevii cu CES, dar să fie și adaptabil la schimbările și nevoile lor în evoluție.
Prin asigurarea unui proces transparent și bine structurat de reorientare, se creează premisele pentru ca acești elevi să beneficieze de suportul necesar în mediul educațional cel mai potrivit pentru ei.
Articolul 159 (1) menționează că propunerile de reorientare sunt realizate de cadrele didactice, părinți sau consilieri școlari, reflectând astfel o abordare holistică, în care toate părțile implicate colaborează pentru a asigura bunăstarea și succesul educațional al elevilor. Această abordare nu este doar un principiu legal, ci și o necesitate practică, având în vedere complexitatea nevoilor acestor elevi.
Extract din lege:
„Propunerea de reorientare se face de către cadrul didactic care a lucrat cu copilul în cauză sau de către părinții, tutorii sau susținătorii legali ai copilului și de către consilierul pedagog școlar.”
(Art. 159 (1), Ordinul MENCS 5079/2016)
Importanța unei abordări interdisciplinare
Implicarea părinților în procesul de reorientare și cooperarea dintre aceștia și cadrele didactice, consilierii școlari, precum și alți specialiști (de exemplu, psihologi școlari) sunt esențiale pentru succesul procesului. Această abordare interdisciplinară asigură că toate deciziile sunt fundamentate pe o înțelegere cuprinzătoare a nevoilor elevului și sunt luate în interesul său superior.
Articolul 159 (2) subliniază faptul că decizia de reorientare este luată de comisia de orientare școlară și profesională în colaborare cu părinții sau tutorii legali, garantând astfel că deciziile reflectă nu doar perspectivele profesioniștilor din educație, ci și dorințele și preocupările părinților.
Extract din lege:
„Decizia de reorientare se ia de către comisia de orientare școlară și profesională din cadrul centrului județean de resurse și asistență educațională/Centrului Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională, cu acordul părinților, tutorilor sau susținătorilor legali.”
(Art. 159 (2), Ordinul MENCS 5079/2016)
Modificările legislative și adaptabilitatea sistemului educațional
Legislația actualizată prin Ordinul 3027/2018 nu doar că întărește cadrul juridic care reglementează transferurile elevilor, dar și accentuează necesitatea de a avea un sistem educațional flexibil și adaptabil.
Acest lucru este esențial pentru a răspunde în mod adecvat nevoilor diverse ale elevilor, mai ales în contextul elevilor cu cerințe educaționale speciale.
De exemplu, prin clarificarea procedurilor de transfer și reorientare, aceste modificări asigură că toți elevii, indiferent de circumstanțele lor personale, au acces la un mediu educațional care să le permită să se dezvolte și să învețe în condiții optime.
În acest sens, legislația românească demonstrează un angajament ferm față de principiile educației incluzive, unde fiecare copil are șansa de a-și atinge potențialul maxim.
Concluzii
Transferul și reorientarea elevilor, în special a celor cu cerințe educaționale speciale, reprezintă un aspect esențial al sistemului educațional din România. Ordinul 5079/2016, modificat prin Ordinul 3027/2018, a consolidat acest cadru legal, oferind claritate și direcții precise pentru gestionarea acestor situații complexe.
Accentul pus pe interesul superior al copilului, flexibilitatea în luarea deciziilor și colaborarea interdisciplinară sunt elementele cheie care garantează că toate deciziile luate în procesul de transfer sunt în beneficiul elevilor.
Astfel, legislația actualizată nu doar că reglementează transferul și reorientarea elevilor, dar și reafirmă angajamentul sistemului educațional de a răspunde nevoilor fiecărui copil.
Prin aceste reglementări, se asigură că toți copiii, indiferent de provocările pe care le întâmpină, au acces la o educație de calitate, care să le ofere șansa de a se dezvolta armonios și de a-și realiza potențialul.
Abonați-vă la 💌 newsletter!
Selectați 💖 About ADHD România VIP (29 RON / lună) pentru susținere constantă! Pentru abonare, introduceți adresa dvs. de e-mail mai jos și faceți clic pe butonul Abonare. În fereastra afișată, selectați al doilea pachet dacă doriți să susțineți.
Nu vă vom bombarda cu spam. Vă puteți dezabona oricând prin sistemul securizat Stripe. Acest mesaj este afișat doar vizitatorilor neautentificați și va dispărea odată cu abonarea și autentificarea în contul de abonat.